De Ramadan, de jaarlijkse vastenmaand voor de moslims, is onlangs begonnen. Vasten tijdens de Ramadan is een van de vijf pijlers van de islam. De maand staat in het teken van bezinning, solidariteit en liefdadigheid. Voor veel zorgprofessionals betekent dit dat er tussen schemer voor zonopkomst en zonsondergang niet gegeten en gedronken wordt. In dit artikel geven wij een aantal tips hoe je tijdens de vastenmaand zo productief mogelijk kunt zijn op je werk en wat verstandig is om te eten in deze periode.

 

  1. Bespreek het met je werkgever. Een werkgever hoeft geen speciale maatregelen te treffen voor jou, maar natuurlijk kan je wel op begrip rekenen. Maak je wensen bespreekbaar. Verwacht je een zware periode tijdens de Ramadan? Overweeg dan bijvoorbeeld om wat extra vrije dagen op te nemen, zodat je de rest van de dagen goed je werk kan doen.
  2. Praat erover met je collega’s. Laat je collega’s weten dat je meedoet aan de Ramadan. Zo kunnen zij rekening met jou houden en het voorkomt dat je onbedoeld iets lekkers krijgt aangeboden.
  3. Eet vezels. Om de dag gemakkelijk door te komen tot zonsondergang, is het verstandig om vezelrijke maaltijden te eten. Hierdoor raak je voor een langere periode verzadigd.
  4. Fruit en groenten mogen niet ontbreken. Fruit en groenten zijn van belang om de elektrolytvoorraad in stand te houden. Elektrolyten zorgen ervoor dat onze lichaamsfuncties optimaal presteren zoals een goede werking van de spijsvertering, het zenuwstelsel, het hart en de spieren.
  5. Drink voldoende water. Probeer in de nacht zoveel mogelijk water te drinken, ook als je niet dorstig bent. Kies bij voorkeur iets waar geen cafeïne in zit: cafeïne houdende dranken kunnen uitdrogen.
  6. Portiegrootte is belangrijk. Eet aandachtig en luister naar je lichaam. Belast je lichaam minder door te luisteren naar wanneer je honger echt gestild is. Een juiste portiegrootte geeft je lichaam meer energie dan een enorme hoeveelheid eten tegelijk.
  7. Blijf bewegen. Om de energie gedurende dag op peil te houden, is het juist belangrijk om in beweging te blijven. Denk aan korte, kleine en gemakkelijke wandelingen.
  8. Vertrouw op je lichaam. Ieder persoon is uniek en zo heeft iedereen een andere manier van vasten. Kijk wat voor jou werkt en experimenteer met hoe vaak en wat je eet tussen zonsondergang en zonsopgang om je energie op peil te houden.

En tot slot.. Vier het! De Ramadan is de meest vreugdevolle maand van het jaar. Het is de maand van eenheid en saamhorigheid, vrijgevigheid en liefdadigheid, maar ook is het een maand van bezinning en je realiseren wat je in het leven bezit.

Geniet van de maaltijden met je familie, vrienden en kennissen. Oefen goede wil en heb geduld met je lichaam! Wij wensen iedereen die hieraan meedoet succes met de vastenperiode.

Ramadan Mubarak.