Volgens het Van Dale woordenboek betekent ‘plezier’: een aangenaam gevoel, vreugde en vermaak. Wanneer je plezier in je werk hebt, betekent dit dat jouw werk je vreugde geeft. Maar natuurlijk is niet iedere dag of week hetzelfde. Het is zelfs heel menselijk om af en toe minder plezier te ondervinden aan je dag, en dus ook aan je werkdag. Echter, werkplezier kan je zelf ook creëren. Wij leggen uit waarom werkplezier belangrijk is en geven je graag wat tips welke zorgen voor meer werkplezier in de zorg.

Waarom is plezier in je werk belangrijk

Het blijkt dat Nederlanders het zeer belangrijk vinden om werkplezier te ervaren. Onderzoek wijst uit dat bijna driekwart van werkend Nederland werkplezier verkiest boven een hoger salaris. Wat zijn nog meer redenen om werkplezier te verkiezen boven een hoog salaris?

  • Gezondheid: werkplezier maakt niet alleen je werkdagen leuker, maar maakt jou als zorgprofessional ook gezonder. Zo ben je bijvoorbeeld minder vaak ziek, doordat je minder stress en juist meer plezier ervaart.
  • Productiviteit: wanneer je plezier in je werk hebt betekent het ook dat je productiever bent. Je bent dan zelfs 12% meer productief dan het gemiddelde als je je werk in de zorg met plezier doet. In tegenstelling tot wanneer je ongelukkig bent op je werk, dan ben je 10% minder productief dan gemiddeld.
  • Betrokkenheid: werkplezier in de zorg resulteert er ook in dat je je meer betrokken voelt bij jouw zorgtaken. Je bent dan meer gepassioneerd en gemotiveerd om je doelen te bereiken.
  • Aanstekelijk: als jij plezier hebt in je werk, ben je besmettelijk. Dat klinkt misschien gek dus laten we het eens omdraaien: wanneer je collega chagrijnig is, word jij automatisch ook meer somber. Dus wanneer jij meer plezier ervaart in je werk, heeft dit een positief effect op de mensen om je heen, zoals je collega’s en cliënten.

Hoe zorg je voor werkplezier in de zorg

De ene zorgprofessional wordt gelukkig van meer regelmaat, en de andere zorgprofessional wordt blij van meer autonomie in zorgtaken. Het is daarom goed om te weten dat je zelf ook verantwoordelijk bent voor jouw eigen werkplezier. Want jij weet het beste wat jou blij maakt in je werk. Natuurlijk hebben omstandigheden op je werk effect op jou, maar hoe beter jij weet wat jou qua werk verblijdt, hoe beter je dit kan afstemmen met je werk en werkgever.

Soms is het echter lastig verbetering aan te brengen in je werk. Hieronder geven we stapsgewijs weer hoe je zelf voor meer werkplezier in de zorg zorgt!

  1. Stel doelen. Start met uitzoeken wat een werkdag voor jou (wel) succesvol maakt. Schrijf het op, zet dit als doel en kom ervoor in actie. Wie weet vind je het heerlijk om een kwartiertje eerder aanwezig te zijn, om op die manier rustig nog iets te lezen of te luisteren. Schrijf dit op en stel dit als doel.
  2. Vermijd sleur. Ook al is je werk hartstikke leuk, na een tijdje raak je eraan gewend. Dat heet ‘habituatie’ en het is vrij gebruikelijk dat dit gebeurt. Zorg ervoor dat je werk niet in een sleur komt, en zorg daarom (voor jezelf en voor collega’s) voor leuke verassingen. Deze hebben een krachtig effect op de emoties (dit is eigenlijk niet anders dan in een lange termijn vriendschap of liefdesrelatie). Neem bijvoorbeeld zomaar een pak stroopwafels mee, doe een grappige weddenschap of stop leuke briefjes in jaszakken.
  3. Zorg voor zinvol werk. Het blijkt namelijk dat veel werkplezier voortkomt uit het gevoel van ‘zinvol bijdragen’. Wanneer je weet waarvoor je werkt, ervaar je veel plezier. Het blijk dat professionals die werken in de publieke sector (zoals zorg en onderwijs) meer voldoening uit hun werk halen dan professionals in andere sectoren. Voor zorgprofessionals en onderwijsprofessionals is immers helder zichtbaar dat hun werk zinvol is en bijdraagt aan de maatschappij. Dit werkt bevredigend en creëert plezier.
  4. Zie de positieve dingen. Want soms raak je verzeild in een negatieve vibe, terwijl er eigenlijk ook veel dingen op een dag zijn die veel plezier geven. Of er zijn dingen die je voor jezelf leuk kan maken. Bijvoorbeeld het luisteren naar een fijne podcast tijdens je reistijd. Of het drinken van je favoriete thee bij een client. Schrijf op wat jij leuk vindt of leuk kan maken aan een werkdag! Of noem per werkdag drie dingen waar je blij mee was die dag. Hiermee geef je zelf een positieve draai aan een werkdag (die wellicht in eerste instantie wat minder werkplezier zou geven).

Wat van belang is in je groei naar meer werkplezier, is dat je onderwerpen bespreekbaar maakt met je leidinggevende. Want als jij iets beter of anders wilt, heb je jouw leidinggevende daar (soms) bij nodig. Bijvoorbeeld wanneer jij het prettig vindt om je diensten een iets andere invulling te geven, omdat dit jouw werkplezier vergroot. Daar moet de leidinggevende natuurlijk weet van hebben. Communiceer erover.
Vind je dit spannend? Neem contact met ons op! We kunnen je tips geven zodat jij de communicatie aan leert gaan. Bovendien kunnen wij je helpen in je diensten zo leuk mogelijk te maken! Lees hier meer over werken in de zorg en waarom dat leuk is!