Je kunt je vast voorstellen dat een bioloog andere competenties moet hebben voor zijn baan dan een zorgprofessional. Daarnaast verschillen zorgprofessionals onderling ook weer qua competenties. Maar wat zijn competenties eigenlijk en welke competenties heb je in de zorg nodig? We leggen het je in deze blog uit.

Wat zijn competenties 

Een competentie is een bundel aan kennis, ervaringen, vaardigheden en talenten van een medewerker. Deze zorgen ervoor dat werkzaamheden met succes uitgevoerd worden. Competenties zijn kenmerkend voor een medewerker en tekenen jouw als medewerker. Sommige competenties zijn aan te  leren, en sommige beschrijven jouw karakter.

Welke competenties zijn nodig in de zorg

Er zijn bepaalde zorgcompetenties welke nuttig zijn wanneer je een zorgmedewerker bent. Hieronder lees je welke competenties dat precies zijn:

1. Empathisch vermogen
In kunnen leven in anderen staat centraal aan de baan. Want om je werk goed uit te kunnen voeren, moet je je in kunnen leven in zowel patiënten alsook hun netwerk er omheen (ouders, mantelzorgers e.d.).

2. Initiatief nemen
Verbeteringen doorvoeren of problemen oplossen zijn cruciaal in de zorg. Wanneer een zorgprofessional initiatiefrijk is, zal hij/zij automatisch verbeteringen doorvoeren of problemen oplossen. Dit kan cruciaal zijn in de zorg en heeft direct effect op de kwaliteit van het werk.

3. Communicatieve vaardigheden
Voor professionals uit de zorg is het van belang goed uit de woorden te kunnen komen. Ook is het van belang snel te kunnen schakelen in woord. Met name richting de zorgvragers en naar het vangnet hier omheen.

4. Samenwerken
Wanneer een collega teveel werk heeft, is het belangrijk dat je zonder pardon helpt opdat er goede zorg geleverd kan worden. En het is fijn als je het leuk vindt om taken samen op te pakken. Ze zeggen niet voor niets: eendracht maakt macht.

5. Stressbestendig
Uiteraard is het belangrijk binnen de zorg om stressbestendig te zijn. De druk neemt in de zorg toe, en de handelingen zijn zeer uiteenlopend Daarnaast zijn er vaak leuke cliënten, maar soms kan een client wat veeleisend zijn. Het is daarom handig als je tegen een stressvol stootje kan. Of hier zelfs de uitdaging van inziet.

6. Flexibel
Pieken en dalen in de zorg, nachtdiensten draaien; flexibiliteit is in de zorg meer dan ooit een belangrijke vaardigheid. Als je hier flexibel mee om kan gaan, krijg je er een gevarieerde baan voor terug; iets wat de meeste zorgprofessionals juist leuk vinden.

7. Opmerkzaam
In de zorg is het van (levens)belang opmerkzaamheid te kennen. Als er iets speelt bij een patiënt of is de zorgprofessional de eerste die dit moet opmerken en verantwoordelijk is om hierop te anticiperen.

Competenties in de zorg komen veelal overeen. Maar er zijn natuurlijk andere zorgcompetenties te noemen die óók belangrijk zijn in de zorgsector. Bijvoorbeeld ‘probleemoplossend vermogen’, ‘praktische instelling, en ‘omgaan met kritiek’. De behoefte aan bepaalde competenties kunnen in de zorg ook verschillen. Dat komt omdat zorgfuncties verschillen, de doelgroepen verschillen en omdat de cultuur en regio van de zorginstellingen anders zijn. Maar als zorgprofessional herken jij je vast in een paar van bovengenoemde competenties in de zorg.

Ben je nieuwsgierig naar jouw competenties? Doe deze gratis competentietest.

Bekijk ook onze andere blogs over werken in de zorg.